Tuesday, June 05, 2007

Sempadan..................

Biasa memang setiap tahun kalau ada je pertambahan pelajar, pelajar-pelajar baru, persatuan pelajar akan membuat rombongan ke Sinai....(tempat nabi musa). memang antara tempat yang famous pelancong pun suka g. Jadi aku pun amik kesempatan masa cuti ni ikut rombongan tu.
Lebih kurang 4 ke 5 hari gak la .....banyak tmpt yang kami kunjungi. perjalanan pulak nak kata jauhnya tu ....memakan masa 1 hari...tapi memang best la, banyak kenangan manis suka duka yang kitorang dapat masa perjalanan ke Sinai ni.
Lebih kurang 3 ke 4 bas yang g. Tempat yang mula2 sekali masa dalam perjalanan tu sempat singgah di tepi sempadan antara mesir, jordan & palestin (yang mana sekarang ni dikuasai oleh Israel). Nampak ngan jelas dari situ masa tu askar Israel sedang mengawal pondok di sempadan. Cadangan nya masa tu plan nak naik bot menyeberangi sempadan nak ke Qal'ah(kubu) Salahuddin al Ayubi pahlawan tersohor zaman dulu. tapi tak kesampaian sebab masa sampai kat tepi sempadan tu pun dah malam. Bot tak jalan malam2 jadi tak dapatlah g. Tengok dari jauh jelah kubu tu.
Gambar ada tapi tak jumpa lagi cari, kalau tak boleh kongsi tengok kubu tu yang mana terletak betul2 di tengah2 laut sempadan mesir, Israel dan jordan tu.
Malam itu kitorang bermalam di Chalet di tepi pantai Nuwaiba'. Malam masa tu tak nampak apa lagi yang tau tepi pantai. Esok paginya member ajak bangun awal joging(bukan joging tapi just jalan2 je) tepi pantai, tapi siap bawak bola nak main. Masa sampai kat tepi pantai tu hari gelap lagi, tup...tup tengok matahari terbit...subhanallah cantik tul...indah sungguh ciptaan Allah.

Lepas sarapan siap2 bertolak menyambung perjalanan ke destinasi yang dituju.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home