Tuesday, May 22, 2007

Mula Kuliah.....

Wah!jadual pun dah dapat. Kuliah aku tak banyak pun buat masih ni. Tapi masih kena struggle la sebab datang sini pun dah lambat, peksa tak lama je lagi cuma ada 3 bulan je aku nak study abis sume bab. First time g kuliah, seronok ada, macam2 perasaan yang timbul. Gi kuliah naik van dari assofiroh (umah aku) ke mandarah dalam rubu' (15 sen) je tambang nya. Dari mandarah ke kuliah barizah(10 sen) je. Biasanya aku janji le ngan budak sekelas aku tunggu kat mane2 sebab kat umah aku mana ada yang sekuliah, kalau ada pun yang kuliah masa yang sama so bleh la g sesame...

Alhamdulillah aku dapat di Alex ni, sebab kuliah sume pompuan. Furu'(cawangan) Alex ni je yang kuliahnya sume pompuan. Furu' lain sume campur ada lelaki ada pompuan. Rupa2 nya walaupun kuliah sume pompuan tapi macam kuliah campur ngan lelaki gak.

Orang arab ni (yang pompuan la) tapi tak sume ada sesetengahnya je yang perangai cam lelaki. Aku ingat sopan sangat....Ada satu hari tu aku duk la tunggu doktor & doktorah masuk kuliah, sambil2 tu baca la buku.(rajin le konon), masa tu ramai student dah masuk berebut2 le aku sebab datang awal dapatla tempat duduk dulu...bising la ni macam pasar ikan, tiba2 aku rasa ada orang pegang kepala aku, rupa2nya ada sorang budak arab ni dia panjat meja kuliah tu (ala kalau korang penah tgk kat u sini pun dewan kuliah dia kan macam auditorium kan bertingkat2, kat sana pun cam tu gak). dia panjat dari bawah sampai ke atas siap pegang kepala bebudak lain takut jatuh...relaks je siap pijak2 buku aku sampai ada kesan tapak kasut dia yang berdebu tu....

Aku pandang je dia "Eh da?"(apa ni?)...Dia pandang aku balik siap tanya "lehh...?"(kenapa?) aku pun buat donno jelah...Bengkek je rasa..Buku tu (ilmu) dipijak2 je.....berapi dah ni! Member aku kat sebelah pun cakap la " Ala ko baru je kat sini, baru nampak yang tu bellum yang dasyat2 lagi..." aku pelik la gak kan....tapi forget about it jelah.....aku sambung la baca balik buku... tapi dalam ati terpikir gak apa yang lagi dasyat tu....

Petang abis kuliah, member aku ajak g library..bukan library kat kuliah tapi kat library besar (maktabah Alexandria). Baru bukak, best tu beb! canggih gak orang arab ni punya library...masa tu buku belum banyak lagi sebab baru...baru je bukak untuk orang luar tgk....
ni batu bersurat di Maktabah Alexandria....

Balik tu sempat la g lari jap ke mansyiah tengok2 barang...biasanya yang aku beli tamar la aku memang minat 'balah bil luz' (tamar tu dalam dia ada almond nut tu) kadang2 beli sekilo cukupla tahan sebulan, pas tu beli la helwah yang lain2.....saja buat stok...

Esok takde kuliah, kak chik dah janji nak bawak kitorang (ahli bait) g Abu 'Ir naik keta kuda, tengok laut sambil jalan2. Kitorang g naik ketapi...pas tu naik keta kuda dia bawak keliling kawasan pantai tu...diorang kata tu laut mati kecil....Sebab laut mati kat kat jordan pun ada, kat tempat lain lagi pun ada....aku bab jalan2 memang best mesti ikut nya....

sempat naik bot pusing2 laut..naik bot je dah khomsa geneh (5 junaih) tapi kongsi2 sikit la jadinya...makan aiskrim aku ingat sedap sangat rupanya mmmm...sedap lagi aiskrim malaysia...hehehehe.

.aku, sha ngan kak chik bergambar kenangan berlatarbelakangkan laut mati kecil di Abu 'Ir

Balik rumah mama & baba ajak makan kat umah dia. Baba Ahmad & Mama daulat memang dah macam mak angkat aku...kalau ahli bait yang lain balik kaherah & aku malas nak balik, jadi aku lepak kat umah sorang2, mama rajinla panggil aku kat balakon (balkoni) ajak makan umah dia. Aku lak jenis perut yang 'alah bisa tegal biasa' masuk apa pun boleh....dia pun suka la sebab apa yang dia bagi aku makan sume abis...tak sia2 dia masak...dia pun suka panggil aku 'nur kabir' sebab ahli bait aku ada sorang lagi nama nur (deq nur) jadi dia panggil aku nur kabir dan deq nur dia panggil nur soghir....

ok, chow

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home