Saturday, September 15, 2007

BERPUASA

"Wahai orang-orang Mukmin, puasa Ramadhan telah diwajibkan kepadamu seperti yang telah diwajibkan bagi orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa."

Puasa merupakan suatu amalan dan ibadah yang dituntut oleh Allah kepada semua hambaNya yang beragama Islam. Ibadah berpuasa ini adalah suatu ibadah yang berhubungan terus dengan Allah SWT kerana Allah memberi keistimewaan pahala kepada orang-orang yang berpuasa dengan ikhlas.

Nabi SAW bersabda "Ketika tiba hari Kiamat, tampaklah suatu jamaah yang melayang-layang, terbang dengan sayapnya seperti burung di atas pagar-pagar Syurga. Lalu malaikat penjaga Syurga bertanya, "Siapakah kalian?" Mereka menjawab, "Kami adalah orang-orang dari umat Muhammad. "Bagaimana hisab kalian?, tanya malaikat lagi. Jawab mereka "Ketika hidup di dunia kami beramal taat dan beribadah kepada Allah dengan penuh rahsia, sehinggakan tidak dihisab dan juga tidak melalui titian siratal mustaqim...."

Ingatlah kita bahawa sesungguhnya jika kita ikhlas dan taat beribadah kepada Allah SWT tidak kira dari tuntutan solat sehari-hari, akhlak diri & juga dari segi tuntutan ibadah yang lain seperti solat sunat, zakat dan berpuasa.

Muhasabah diri kita masing-masing.. Umur makin lama makin bertambah bukan berkurang jadi beringatlah bahawa sesungguhnya hidup di akhirat selama-lamanya....N

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home